SEO bästa praxis

Vad är SEO?


SEO eller sökmotoroptimering är en av pelarna i Search Marketing och definieras som processen att få trafik till din webbplats från de organiska sökresultaten på sökmotorer.

SEO bästa praxis

Innehållet är nyckel


När du pratar om SEO för din webbplats är högkvalitativt innehåll ett av (om inte det) viktigaste rankningsfaktorerna. När allt kommer omkring är Googles jobb att svara på alla frågor som du kanske frågar, och om det fungerade tråkigt, irrelevant innehåll, skulle du troligen använda en annan sökmotor. Därför tar Google inte bara hänsyn till hur länge innehållet är, utan också kontextet.

Se till att innehållet är så djupt som möjligt. Längre artiklar tenderar att rangera högre i Googles sökningar, så oroa dig inte för att bli för ordig – så länge som det du producerar har djup. Omkring 2000 ord tenderar att vara den söta platsen för ett blogginlägg, till exempel.

Se till att du ständigt uppdaterar ditt innehåll och lägger till nya inlägg. Nytt innehåll berättar för Google att din webbplats är uppdaterad, och webbplatser som publicerar innehåll regelbundet rankas högre i sökresultaten. På samma sätt undviker du dubbelt innehåll, eftersom det kan leda till att din webbplats rankas lägre. Google straffar webbplatser med dubbletter, beskrivningar och titlar.

Nyckelordsoptimering


När du väl är nöjd med kvaliteten och längden på ditt innehåll vill du se till att du har inkluderat ett lämpligt antal primära nyckelord samt latent semantisk indexering (LSI). Primärt nyckelord är termer som sammanfattar vad ditt innehåll handlar om. LSI-nyckelord stöder nyckelord som avser de primära nyckelorden.

Till exempel är de primära nyckelorden i det här inlägget ”SEO bästa praxis”, som du kommer att se sprinklade hela. Vårt mål när du skriver ”SEO bästa praxis” till Google är att det här inlägget ska ranka så högt i dina organiska sökresultat som möjligt. LSI-nyckelord inkluderar ”SEO-tekniker”, ”organisk sökning” och ”SEO checklista”, bland andra som alla stöder det primära sökordet ”SEO-bästa metoder”.

Google känner igen LSI-nyckelord och förstår att de lägger till mer kontext för ditt innehåll. Sålunda hjälper LSI-sökord att visa att ditt innehåll är högt kvalitativt och bör rankas högre på SERP än andra innehåll av lägre kvalitet.

Link Building


Länkbyggnad är den näst viktigaste SEO-tekniken efter kvalitetsinnehåll (vissa hävdar att det faktiskt är det viktigaste). Det är absolut nödvändigt att inte bara ha ett starkt internt länksystem, utan också ett starkt backlinkingsystem.

Interna länkar är exakt som de låter: länkar i ditt innehåll som ansluter till andra delar av relevant innehåll på din webbplats. Interna länkar hjälper besökare att spendera mer tid på din webbplats (känd som vistelsetid), vilket är en annan SEO-teknik; längre uppehållstid direkt korrelerar till bättre SEO ranking.

Bakåtlänkar, å andra sidan, är länkarna som skapas när en webbplats länkar till en annan. Tänk på backlinks som en förtroendeförklaring från en sida till en annan. SEO tar hänsyn till kvaliteten på de bakåtlänkar som din webbplats tar emot. Ju mer högkvalitativa bakåtlänkar du har desto högre rankar du på Google. Om många webbplatser länkar till samma webbplats, indikerar Google att dessa webbplatser är värda att koppla till och därför är värda att belägga på en SERP.

En annan SEO-teknik innebär att titta på tävlingen. Olika verktyg kan hjälpa dig att ta reda på vilka backlinks de tjänar och bygger. När du väl vet, kopiera dem så mycket du kan och du kan överträffa dem.

Site Dynamics


Se till att din webbplats är snabb, felfri och optimerad för framgång. Ingen gillar en långsam webbplats, särskilt Google. Studier visar att besökare förväntar sig att en webbplats laddas i två sekunder eller mindre. Om det tar fyra sekunder eller längre kommer besökare sannolikt att studsa. Medan studsfrekvenserna inte är en direkt faktor för SEO, innebär de ofta en större fråga, till exempel dåligt eller irrelevant innehåll (som, som du vet är viktiga faktorer för SEO).

En annan SEO bästa praxis minskar antalet 404 fel så mycket du kan. Ett 404-fel är vad som händer när en användare når en obefintlig sida. Detta kan inträffa på grund av en trasig länk, en raderad sida eller en felaktig URL. För många 404 fel påverkar SEO rankningen negativt. Om en användare når en 404-länk, kommer han sannolikt att slå tillbaka knappen, återvända till sökmotorn och välja en annan webbplats istället för din. Detta berättar för Google att ditt innehåll inte lägger till värde för ditt sökord. Om det händer tillräckligt ser du en minskning av rankningen.

SEO optimering för bilder


Bilder lånar inte bara sammanhang till ditt innehåll, men de är också en SEO-teknik som bidrar till din sidors övergripande ranking. Precis som du borde ha högkvalitativt innehåll, se till att du har högkvalitativa foton, eftersom de vädjar till användare mer och är mer lämpade att framkalla trafik.

Sökord berätta för Google vad ämnet för fotot är, så se till att använda dem i alla bildnamn och bild alts (text som ses av en användare om bilden inte kan visas). Om du till exempel ser bildnamnen Madrid-City-Center.jpg och IMG555223.JPG., Vet du tydligt vad den första talar med, men den andra är ett mysterium. Varför håller Google gissning?

Bilder får en anständig mängd söktrafik, varför du vill att filnamnet ska inkludera sökordet. Även om bilden inte får en stark klickfrekvens, kan folk fortfarande hitta din bild, använda den och länka tillbaka till dig i citatet.

Mobil


Idag utförs 60 procent av Googles sökningar på en mobilenhet. Det numret förväntas bara växa. I november 2016 meddelade Google att de bytte till ett mobilt första index. Det innebär att Google bara tittar på mobilversionen av en webbplats för rankningsändamål, snarare än skrivbordsversionen, även om användarna söker från ett skrivbord. Medan det fortfarande rullas ut måste marknadsförare se till att deras innehåll optimeras för mobil och överensstämmer över både mobila och stationära. Om du har en m.site rekommenderar Google att byta till en responsiv design.

Röstsökning


Som Amazonas Alexa, Apples Home Pod, Googles Hem och andra smarta högtalare växer i popularitet, beräknar comScore att fram till 2020 kommer upp till 50 procent av alla sökningar att utföras med röst. Således måste marknadsförare veta hur man optimerar för röstsökningar.

SEO optimering för video


Online-video är helt hög och enligt Cisco utgör 80 procent av all online trafik år 2021. Du bör överväga att inkludera videor i ditt innehåll av olika orsaker: de kommer att hålla folk på din sida längre ( vilket spelar en roll i SEO-rankning), kan ge dig mer fastigheter på Google och bidra till att öka din webbplats ranking övergripande. Precis som skrivet innehåll är det absolut nödvändigt att se till att videoinnehållet är optimerat för framgång, både för Google och YouTube.

YouTube, som ägs av Google, är faktiskt världens näst största sökmotor. Människor söker på YouTube precis som de söker på Google, ibland i stället för Google. Dessutom, när du publicerar SEO-optimerade YouTube-videoklipp, innehåller Google dem på sina bildresultat sidor, videosidor, och ibland dess huvudsakliga resultat sida, vilket ger dig mycket mer Google fastigheter än vad du annars skulle ha.

Behandla dina videoklipp som du vill ha dina bilder och inkludera nyckelord i dina videotaggar. Precis som du vill att folk ska läsa ditt innehåll vill du att folk ska titta på dina videoklipp. Det är publikens behållning. Ditt mål med att behålla publiken är att få folk att titta så mycket på din video som möjligt, helst att titta på den i sin helhet. YouTube uppmärksammar målgruppens behållning och rankar din video i enlighet med detta.

sv_SESvenska
en_USEnglish fiSuomi arالعربية nn_NONorsk nynorsk da_DKDansk is_ISÍslenska sv_SESvenska