SEO bästa praxis
SEO bästa praxis: hur man optimerar din webbplats

Vad är SEO?


SEO eller sökmotoroptimering är en av pelarna i Search Marketing och definieras som processen att få trafik till din webbplats från de organiska sökresultaten på sökmotorer.

SEO bästa praxis

Innehållet är nyckel


När du pratar om SEO för din webbplats är högkvalitativt innehåll ett av (om inte det) viktigaste rankningsfaktorerna. När allt kommer omkring är Googles jobb att svara på alla frågor som du kanske frågar, och om det fungerade tråkigt, irrelevant innehåll, skulle du troligen använda en annan sökmotor. Därför tar Google inte bara hänsyn till hur länge innehållet är, utan också kontextet.

Se till att innehållet är så djupt som möjligt. Längre artiklar tenderar att rangera högre i Googles sökningar, så oroa dig inte för att bli för ordig – så länge som det du producerar har djup. Omkring 2000 ord tenderar att vara den söta platsen för ett blogginlägg, till exempel.

Se till att du ständigt uppdaterar ditt innehåll och lägger till nya inlägg. Nytt innehåll berättar för Google att din webbplats är uppdaterad, och webbplatser som publicerar innehåll regelbundet rankas högre i sökresultaten. På samma sätt undviker du dubbelt innehåll, eftersom det kan leda till att din webbplats rankas lägre. Google straffar webbplatser med dubbletter, beskrivningar och titlar.

Nyckelordsoptimering


När du väl är nöjd med kvaliteten och längden på ditt innehåll vill du se till att du har inkluderat ett lämpligt antal primära nyckelord samt latent semantisk indexering (LSI). Primärt nyckelord är termer som sammanfattar vad ditt innehåll handlar om. LSI-nyckelord stöder nyckelord som avser de primära nyckelorden.

Till exempel är de primära nyckelorden i det här inlägget ”SEO bästa praxis”, som du kommer att se sprinklade hela. Vårt mål när du skriver ”SEO bästa praxis” till Google är att det här inlägget ska ranka så högt i dina organiska sökresultat som möjligt. LSI-nyckelord inkluderar ”SEO-tekniker”, ”organisk sökning” och ”SEO checklista”, bland andra som alla stöder det primära sökordet ”SEO-bästa metoder”.

Google känner igen LSI-nyckelord och förstår att de lägger till mer kontext för ditt innehåll. Sålunda hjälper LSI-sökord att visa att ditt innehåll är högt kvalitativt och bör rankas högre på SERP än andra innehåll av lägre kvalitet.

Link Building


Länkbyggnad är den näst viktigaste SEO-tekniken efter kvalitetsinnehåll (vissa hävdar att det faktiskt är det viktigaste). Det är absolut nödvändigt att inte bara ha ett starkt internt länksystem, utan också ett starkt backlinkingsystem.

Interna länkar är exakt som de låter: länkar i ditt innehåll som ansluter till andra delar av relevant innehåll på din webbplats. Interna länkar hjälper besökare att spendera mer tid på din webbplats (känd som vistelsetid), vilket är en annan SEO-teknik; längre uppehållstid direkt korrelerar till bättre SEO ranking.

Bakåtlänkar, å andra sidan, är länkarna som skapas när en webbplats länkar till en annan. Tänk på backlinks som en förtroendeförklaring från en sida till en annan. SEO tar hänsyn till kvaliteten på de bakåtlänkar som din webbplats tar emot. Ju mer högkvalitativa bakåtlänkar du har desto högre rankar du på Google. Om många webbplatser länkar till samma webbplats, indikerar Google att dessa webbplatser är värda att koppla till och därför är värda att belägga på en SERP.

En annan SEO-teknik innebär att titta på tävlingen. Olika verktyg kan hjälpa dig att ta reda på vilka backlinks de tjänar och bygger. När du väl vet, kopiera dem så mycket du kan och du kan överträffa dem.

Site Dynamics


Se till att din webbplats är snabb, felfri och optimerad för framgång. Ingen gillar en långsam webbplats, särskilt Google. Studier visar att besökare förväntar sig att en webbplats laddas i två sekunder eller mindre. Om det tar fyra sekunder eller längre kommer besökare sannolikt att studsa. Medan studsfrekvenserna inte är en direkt faktor för SEO, innebär de ofta en större fråga, till exempel dåligt eller irrelevant innehåll (som, som du vet är viktiga faktorer för SEO).

En annan SEO bästa praxis minskar antalet 404 fel så mycket du kan. Ett 404-fel är vad som händer när en användare når en obefintlig sida. Detta kan inträffa på grund av en trasig länk, en raderad sida eller en felaktig URL. För många 404 fel påverkar SEO rankningen negativt. Om en användare når en 404-länk, kommer han sannolikt att slå tillbaka knappen, återvända till sökmotorn och välja en annan webbplats istället för din. Detta berättar för Google att ditt innehåll inte lägger till värde för ditt sökord. Om det händer tillräckligt ser du en minskning av rankningen.

SEO optimering för bilder


Bilder lånar inte bara sammanhang till ditt innehåll, men de är också en SEO-teknik som bidrar till din sidors övergripande ranking. Precis som du borde ha högkvalitativt innehåll, se till att du har högkvalitativa foton, eftersom de vädjar till användare mer och är mer lämpade att framkalla trafik.

Sökord berätta för Google vad ämnet för fotot är, så se till att använda dem i alla bildnamn och bild alts (text som ses av en användare om bilden inte kan visas). Om du till exempel ser bildnamnen Madrid-City-Center.jpg och IMG555223.JPG., Vet du tydligt vad den första talar med, men den andra är ett mysterium. Varför håller Google gissning?

Bilder får en anständig mängd söktrafik, varför du vill att filnamnet ska inkludera sökordet. Även om bilden inte får en stark klickfrekvens, kan folk fortfarande hitta din bild, använda den och länka tillbaka till dig i citatet.

Mobil


Idag utförs 60 procent av Googles sökningar på en mobilenhet. Det numret förväntas bara växa. I november 2016 meddelade Google att de bytte till ett mobilt första index. Det innebär att Google bara tittar på mobilversionen av en webbplats för rankningsändamål, snarare än skrivbordsversionen, även om användarna söker från ett skrivbord. Medan det fortfarande rullas ut måste marknadsförare se till att deras innehåll optimeras för mobil och överensstämmer över både mobila och stationära. Om du har en m.site rekommenderar Google att byta till en responsiv design.

Röstsökning


Som Amazonas Alexa, Apples Home Pod, Googles Hem och andra smarta högtalare växer i popularitet, beräknar comScore att fram till 2020 kommer upp till 50 procent av alla sökningar att utföras med röst. Således måste marknadsförare veta hur man optimerar för röstsökningar.

SEO optimering för video


Online-video är helt hög och enligt Cisco utgör 80 procent av all online trafik år 2021. Du bör överväga att inkludera videor i ditt innehåll av olika orsaker: de kommer att hålla folk på din sida längre ( vilket spelar en roll i SEO-rankning), kan ge dig mer fastigheter på Google och bidra till att öka din webbplats ranking övergripande. Precis som skrivet innehåll är det absolut nödvändigt att se till att videoinnehållet är optimerat för framgång, både för Google och YouTube.

YouTube, som ägs av Google, är faktiskt världens näst största sökmotor. Människor söker på YouTube precis som de söker på Google, ibland i stället för Google. Dessutom, när du publicerar SEO-optimerade YouTube-videoklipp, innehåller Google dem på sina bildresultat sidor, videosidor, och ibland dess huvudsakliga resultat sida, vilket ger dig mycket mer Google fastigheter än vad du annars skulle ha.

Behandla dina videoklipp som du vill ha dina bilder och inkludera nyckelord i dina videotaggar. Precis som du vill att folk ska läsa ditt innehåll vill du att folk ska titta på dina videoklipp. Det är publikens behållning. Ditt mål med att behålla publiken är att få folk att titta så mycket på din video som möjligt, helst att titta på den i sin helhet. YouTube uppmärksammar målgruppens behållning och rankar din video i enlighet med detta.

SEO för småföretag
5 fördelar med SEO för småföretag

SEO hjälper småföretagare att skapa snabba, robusta och användarvänliga webbplatser som rankas högre i sökmotorer, vilket i sin tur bidrar till att öka kvalificerade potentiella kunder till sina webbplatser och så småningom ökar konverteringskurserna.

SEO bidrar också till att skapa varumärkesmedvetenhet för ditt företag, eftersom sökmotorns användare är mer benägna att lita på en webbplats som finns på första sidan i sökmotorns resultatsidor (SERP) än varumärken som inte är.

Om du är en liten företagare bör du använda SEO för att bygga en stark närvaro på nätet och kringgå dina tävlingar för att få nya kunder till ditt företag och ta det till nästa nivå.

Här är topp 5 viktiga fördelar med SEO för småföretag:

1. Användarvänliga webbplatser
SEO hjälper småföretagare att skapa en snabbare, mjukare och användarvänligare webbplats. Även om de flesta fortfarande hänger sig till den gamla definitionen av SEO, tänker att det bara handlar om att optimera för sökmotorerna, men idag handlar SEO också om att förbättra användarupplevelsen också.

Välstrukturerade, rena och snygga webbplatser tvingar en avslappnad besökare att stanna längre, vilket minskar avvisningsfrekvensen och ökande sidvisningar. På samma sätt håller högt relevant innehåll (försäljningssidor och bloggartiklar) dig läsare glad eftersom de är mer benägna att lösa svara på sina frågor, lösa sina pressande problem och hjälper dem att hitta exakt vad de letar efter på din webbplats.

På sidan SEO, om det görs på rätt sätt, gör dina användare glada, vilket gör sökmotorerna glada, eftersom de älskar att servera högkvalitativ information till sina användare.

2. Ta in fler kunder
Låt oss möta det, en av de främsta orsakerna till att ha en webbplats är att sticka ut ur din tävling och öka din kundbas. Annars, varför investera 1000 pund (£) på marknadsföring, eller hur? Företag som har en SEO-optimerad webbplats ger fler kunder och växer dubbelt så snabbt som företag som inte har en.

SEO är förmodligen den mest effektiva och prisvärda marknadsstrategi som finns idag. Dessutom kommer det bara att ta med kunder som aktivt söker efter din produkt eller tjänst!

Om du är villig att tillbringa några timmar med tid, energi och lite pengar, kommer SEO att hjälpa till med att ”rikta” trafik till din webbplats och så småningom fler kunder till ditt företag än någon annan marknadsföringstaktik som du någonsin kommer att använda .

3. Bättre konverteringskurser
SEO-optimerade webbplatser laddas snabbare, är lätta att läsa och surfa och visas korrekt i nästan alla typer av enheter, inklusive mobil och surfplattor. Webbplatser som är lätta att läsa och navigera är mer benägna att ta tag i och hålla uppmärksamhet från dina läsare eller besökare – det vill säga att de är mer benägna att bli dina lojala kunder, abonnenter och återkommande besökare.

4. Bygg varumärkesmedvetenhet
En av fördelarna med att få högre ranking på SERP: erna är att skapa varumärkeskännedom. När dina webbplatser visas på första sidan av stora sökmotorer som Google, Yahoo och Bing, är dina potentiella kunder mer benägna att lita på ditt varumärke när de söker efter en viss term snarare än andra märken som inte har en stark web närvaro.

Det är därför som småföretag som vill bygga bättre varumärkeskännedom (antingen lokalt eller expanderande nationellt) måste investera i SEO och börja vinna topplista för KEY-termerna som är relaterade till deras verksamhet. Vi är inte på 90-talet längre; sökmotorer spelar nu en viktig roll för att göra eller bryta ditt varumärke.

5. Bypass-tävling
Låt oss ta ett exempel på två företag som är i samma bransch och säljer liknande produkter till liknande priser. En av dem har en optimerad webbplats medan den andra har en icke optimerad webbplats. Med tanke på allt är annat lika, vilket företag tror du kommer att locka fler kunder till sin webbplats från lokala sökningar? Vilket företag kommer sannolikt att växa snabbare och bli mer framgångsrikt?

Sökmotorer och SEO är mycket kraftfulla. Om dina konkurrenter gör SEO-marknadsföring, måste du helt enkelt fråga sig varför du inte har investerat i en sådan strategi än.

Kontakta SOCKIT.SE för att veta mer hur vi kan hjälpa dig att förbättra din synlighet på sökmotorer.

sv_SESvenska
en_USEnglish fiSuomi arالعربية nn_NONorsk nynorsk da_DKDansk is_ISÍslenska sv_SESvenska